Блог статия

По хълмовете на времето

По хълмовете на времето

25 ноември 2021 г. Пламен Узунов

Анна Аренд веднъж пише, че във времена на дълбока криза “, ние имаме право да очакваме просветление. Но има и надежда, че със света, който спира, нашите фантазии най-накрая политат.

Голяма част от онова, за което винаги са ни казвали, че е невъзможно, всъщност се случва: бездомните (на някои места) се настаняват в хотели, докато затворниците (на други) се освобождават . На децата се казва да не ходят на училище и да забравят за изпити. Масовите държавни разходи осигуряват на хората гарантиран доход, дори и да не могат да работят. Частните болници в Испания се национализират. В Лондон е построена болница само за две седмици. В Португалия десетки хиляди мигранти и търсещи убежище са „регулирани“ и им се предоставят пълни права. Това не е съвсем революция, но е епично идейно пробуждане.

Но въпреки всички тези фантазии, едно от последствията от кризата е, че изведнъж сме по-сериозни към истината. “Точната научна, икономическа, политическа и социална информация за това, което се случва някъде” , казва ми Бил Фостър , преподавател по история в Homerton College Cambridge, миналата седмица, “изведнъж е ценна навсякъде. Това буквално е въпрос на живот и смърт. Може би сега просто ще се изкушим да си спомним какво сме загубили, когато започнахме да изоставяме, опитвайки се да открием истини заедно. ” Интригуващо е, че е необходима тази пандемия, а не чувствителни референдуми и избори, за да убеди компаниите и социалните медии в необходимостта да се борят с фалшиви новини и теории за конспирация.

Без истина няма доверие и портите на цивилизацията са широко отворени за политически черни стражи и злобна дезинформация. Тези порти са отворени от десетилетия и е един от трудно възприеманите уроци от тази зараза, че поддържането на чистотата в информацията е от първостепенно значение, че имаме нужда от граници и мембрани. Моят оптимизъм за това време на колективно оттегляне не е отричане на подобни тревоги или самоти, а точно обратното. Холандският богослов Анри Нувен веднъж описа лечебната общност като място не там, където „раните се лекуват и болките се облекчават“, а където „раните и болките стават отвори или поводи за ново виждане“. Не се радвам на болката, но се радвам, че сме честни за това.

Още през 1955 г. Виктор Лебов предложи да търсим „ духовно удовлетворение “ в консумацията. Придобиването претендира да запълни екзистенциална празнота, но само я задълбочава. Непрекъснато се забъркваме в психическо осмисляне и прочистване, което ни оставя слаби и виновни. Едва по време на това забавяне разбирам колко сме подобни на Леония, въображаемото общество, описано от Итало Калвино в Невидимите градове : „изгонване, изхвърляне, почистване на повтаряща се нечистота. Почистващите улици се посрещат като ангели ”.

В опит да разберат тази пандемия, много от нас са фиксирани в статистика, графики и клъстери. Но ние също постоянно се раздаваме. Това нервно щракване има своята цена. Както се казва в старата поговорка: „Когато нещо онлайн е безплатно, вие не сте клиентът, вие сте продуктът.“

Сега изглежда още по-важно, защото едва ли не последното разсейване, което ни остана сега, е интернет. Всички наши социални ритуали – в кръчми, клубове, училища, религиозни събори – в момента се посредничат от екрани. Все още има идеализъм в нашите дигитални връзки, както се доказва от сътрудничеството на общността с отворен код при проектирането или производството на медицинско оборудване. Но нашите навици онлайн непрекъснато се монетаризират.

Поради тази криза ние също започнахме да поставяме под въпрос най-големия абсолютизъм през последния половин век: върховенството на пазара. Стана ясно, както ми каза Роуън Уилямс , че „така наречената„ пазарна държава “е смъртоносно неспособна да се справи с мащабната колективна криза“. Минималните заплати на основните работници, провалът в търсенето и предлагането на медицинско оборудване и чистата жестокост на коментарите, предполагащи, че уязвимите могат да бъдат пожертвани, за да продължи икономиката – всички разкриха „скритата ръка“ на пазара и срамността на нейната „равнопоставеност“. Сякаш свещеният „пазар“ като омразен диктатор най-накрая е свален. Вместо нашето общество да има пазар, ние осъзнаваме, че пазарът е имал нашето общество. Джонатан Роусън, философ и директор на изследователския институт Perspectiva, написа наскоро, че „държавата“, вместо „социализиране и хуманизиране на икономиката“, е позволила на „пазарите постепенно да икономизират и обезлюдят обществото“. Дори ” Файненшъл таймс ” се застъпва за кейнсиански, колективистични финансови пакети. Ние реабилитираме онези еретици, които дълго оплакват разяждащите ефекти на неолиберализма. Големият социален теоретик Стивън Лукас сподели, че „пазарният фундаментализъм“, създаде „опустошение и необуздани неравенства“.

Глобализацията е голяма част от превъзходството на пазара. Идеалистичният разказ за глобализацията беше, че тя е справедлива,безплатна за всички търговия, която може да обогати бедните. Реалността обаче е непрекъснат аутсорсинг, така че нашите консумативи да останат толкова евтини, колкото чипове. Продължаваме да очакваме цялата продукция, по всяко време, през всички сезони. Глобализацията е състезание към дъното, което създава полу-робство в суровия край на много дългите вериги за доставки. Той премахна бизнеса, работните места близки до домашните и раздроби местните мрежи на доверие и родство. Болезнената истина за тази криза е, че не можем да отричаме безкрайно, че всичко има край, не само нашият собствен, тъй като виждаме смъртността отблизо, но и на нашата планета. Икономистът на квакера Кенет Е Боулинг веднъж (уж) каза: „Всеки, който вярва в безкраен растеж на крайна планета, е или луд, или икономист.“ Толкова очевидно, че се игнорира от десетилетия. Но ако тази криза в Кови е репетиция за климата, видяхме някои от разходите и последиците. „Случаят с икономиката след растеж“, казва Роусън, „просто се засили. Нуждаем се от икономики, които имат смисъл от 8 милиарда или повече хора, които живеят заедно в планетарна система като цяло, а не извличане на печалба за постигане на абстрактни съвкупни цели като БВП. ” Отдавна е един от куизмите на съвременния живот, че ние страдаме от митични лишения. Разказваме истории, но никога не са прости. И нашето търсене е може би още по-трудно: да различим общото благо и да търсим просветление в този мрак. Тобиас Джоунс автор на „Място за убежище“ Със съкращения